fbpx

Maak ik mijn offertes wel correct op?

Hoe maak je offertes als elektricien? Hoe stel je offertes correct op? Je leest het in deze blog.
CAO-gids - ELOYA

Eén van de meest voorkomende vragen die we van onze leden krijgen: “Maak ik mijn offertes wel correct op?” ELOYA maakt u wegwijs met eenheidsprijzen, het belang van een prijsofferte, en meer. Als u lid wordt van ELOYA, krijgt u ook exclusief toegang tot: modelbestek voor consumenten en professionelen.

1. De voor- en nadelen van eenheidsprijzen 

De grootste voordelen van eenheidsprijzen zijn de snelheid en efficiëntie om offertes op te stellen. Toch is het werken met eenheidsprijzen niet altijd een goed idee. 

Voornamelijk studiebureaus, architecten of bouwpromotoren vragen om met eenheidsprijzen te werken. Op die manier is het voor hen eenvoudig om een prijsberekening op stellen voor een klant. Eens dat één van deze partijen uw eenheidsprijs kent, gaan ze ervan uit dat dit de prijs is voor elk project. Dit kan leiden tot meningsverschillen. 

Een simpel voorbeeld: u heeft eenheidsprijzen gebruikt in uw offerte. De klant bekijkt achteraf de rekening en vraagt zich af waarom u voor de plaatsing van een dubbel stopcontact het dubbele vraagt in vergelijking met een enkelvoudig stopcontact. Nochtans heeft de klant de indruk dat de plaatsing niet twee keer zo lang heeft geduurd. 

Daarnaast kunnen eenheidsprijzen voor verwarring zorgen als een klant u aanbeveelt. Stel dat u voor een klant stopcontacten heeft geplaatst voor X euro. De klant is tevreden van de plaatsing en beveelt u aan bij een vriend. Vervolgens neemt deze persoon contact met u op om hetzelfde te doen bij zijn/haar woning. Maar de woning bevindt zich 100km van uw aanvankelijke klant en ter plaatse ziet u dat de woning dubbel zo groot is… 

Twee kanten aan de medaille 

Het werken met eenheidsprijzen lijkt nu alleen maar negatief, maar dit is zeker niet het geval! De praktische kant van eenheidsprijzen zorgt ervoor dat u bij een nacalculatie vlot kunt berekenen hoeveel u werkelijk verdiend heeft. Zoals eerder gezegd is dit ook voordelig voor studiebureaus, architecten of bouwpromotoren zodat zij onmiddellijk hun eigen rekening kunnen maken. 

Uiteindelijk is de klant alleen maar geïnteresseerd in de totale kostprijs, maar het is aangeraden om met globale prijzen te werken en hierbij een gedetailleerde tekst te voorzien met de nodige details die aantonen welke werken inbegrepen zijn in de prijs. 

Achterliggend werken met eenheidsprijzen is zeker een mogelijkheid, maar houd altijd rekening met de hele situatie. De eenheidsprijs zal per stopcontact, per project of werf verschillend zijn. 

2. Wees transparant 

Het belang van een prijsofferte 

Een prijsofferte betekent veel meer dan u denkt. Het is het uithangbord van uw onderneming en uw professionele aanpak als installateur. Gebruik dan ook deze unieke opportuniteit om genoeg bijkomende informatie te voorzien over de gebruikte producten. Dit zorgt ervoor dat uw klant geïnformeerd is en zich gewaardeerd voelt. 

Vervolgens is het belangrijk dat uw algemene voorwaarden zijn bijgevoegd in de prijsofferte om uzelf te beschermen. Vermeld ook wat er wel en niet in de prijs is inbegrepen. Hierdoor bent u er zeker van dat uw klant zich op dezelfde golflengte bevindt als u. 

Wat bij renovatieprojecten? 

Ook horen we vaak dat er moeilijkheden zijn bij de beraming van renovatieprojecten. U weet nooit wat u op voorhand gaat tegenkomen eens de werken beginnen bij een renovatieproject, maar ook hier is transparantie van essentieel belang.  

Meld wat de werken ongeveer zullen kosten, en een duidelijke vermelding van de omstandigheden waarop deze prijs gebaseerd is. Komen er toch verassingen? Blijf niet bij de pakken neerzitten en breng uw klant hierover op de hoogte om duidelijke schriftelijke afspraken te maken.  

De opmaak van een prijsofferte vraagt in dit geval meer aandacht. Zorg ervoor dat uw klant weet dat er mogelijk onvoorziene omstandigheden kunnen plaatsvinden die voor weerwerken kunnen zorgen. Transparantie tussen klant en installateur zorgt ervoor dat er een vertrouwensrelatie wordt opgebouwd waar iedereen blij van wordt. 

DOWNLOAD NU (exclusief voor ELOYA-leden): modelbestek voor consumenten en professionelen

3. Wat als een klant niet betaalt? 

U voert werken uit bij een klant, maar u heeft gemerkt dat hij/zij uw tussentijdse factuur nog niet heeft betaald. Wellicht bent u aan het twijfelen om de werken stil te leggen totdat de factuur is betaald, maar dit mag niet zomaar. 

Hier komt het belang van een goed opgestelde offerte met de bijgevoegde algemene voorwaarden nog eens naar voor. Maak duidelijke afspraken rond voorschotten en/of tussentijdse betalingen, zodat u hier altijd terug naar kunt refereren.  

Als dit niet het geval is, dan mag uw klant wachten met betalen tot u de werken heeft afgerond. Maar u mag uw klant nooit zomaar ‘in wacht’ zetten, anders loopt u het risico op een contractbreuk en een schadevergoeding. 

Stuur altijd eerst een rappel naar uw klant met de vraag om uw factuur te betalen. Dit geeft u ook de mogelijkheid om uw klant op de gevolgen te wijzen (zoals de werken stilleggen). Na een week nog geen reactie? Dan kan u ook een aangetekende brief sturen om zeker te zijn. 

Nieuwe betalingstermijnen 

Sinds maart 2013 is er ook nieuwe wet met betrekking tot betalingstermijnen. De nieuwe standaard betalingstermijn is 30 dagen. Als een klant zijn factuur niet betaalt, dan riskeert hij/zij een boete en een bijkomend interest voor betalingsachterstand. Geef dus ook aan in uw offerte welke boetes en interesten u zult aanrekenen bij late betaling. 

4. Volg uw offertes op 

Weinig installateurs volgen hun opgemaakte en niet goedgekeurde offertes op, maar dit is een gemiste kans om bij te leren. Door contact op te nemen met een potentiële klant die niet gereageerd heeft op uw offerte, krijgt u inzicht in wat er mogelijk beter kan.  

Een bijkomend voordeel is dat u toont dat u interesse toont in zijn/haar project en enkel de best mogelijke service wil leveren. Vraag zeker ook naar de offerte van de collega die de opdracht wel heeft gekregen. Op die manier kunt u beide offertes vergelijken en aantonen aan de klant welke verschillen er zijn (materiaal, prijs, enz.). Dit toont professionaliteit en empathie, iets wat een klant enorm waardeert.  

5. Maak een nacalculatie 

Een nacalculatie wordt nog vaak over het hoofd gezien. Toch zijn er aantal belangrijke zaken die u eruit kunt halen. Het laat zien hoeveel u effectief verdiend heeft aan een bepaalde opdracht. Als er fouten zijn, dan leert u hier ook uit. Een nacalculatie toont ook aan op de opgemaakte prijsofferte correct was.  

Vuistregels 

  1. Wees voorzichtig met het verspreiden van eenheidsprijzen 
  2. Weet wat je aanrekent en houd rekening met alle kosten (materiaal, vervoer, enz.) 
  3. Zorg voor transparantie en voorzie genoeg informatie in uw prijsofferte 
  4. Informeer uw klant ook genoeg om verwarring te vermijden 
  5. Maak duidelijke schriftelijke afspraken (voorschotten, tussentijdse facturen, boetes, enz.) 
  6. Volg uw offertes op 
  7. Maak een nacalculatie 

Heeft u nog hulp nodig met uw offerte? ELOYA-leden kunnen hun prijsofferte bij ons laten analyseren en optimaliseren. 

Als u lid wordt van ELOYA, krijgt u ook exclusief toegang tot: modelbestek voor consumenten en professionelen.

Dit wil je zeker ook lezen

BTW Gids – Beroep doen op andere aannemers: Eenmanszaak

Kom hier meer te weten over beroep doen op andere aannemers (zelfstandigen)

BTW Gids – Beroep doen op andere aannemers: Ondernemingen

Kom hier meer te weten over beroep doen op andere aannemers (ondernemingen)

Verlaagd tarief van 6% voor werken aan privéwoningen van minstens 10 jaar oud

Kom hier meer te weten over het verlaagd tarief.

Een initiatief van ELOYA

Jij wil starten als elektrcien? Zet die boeiende stap in alle vertrouwen. Want bij Eloya kennen we het antwoord op elke vraag die jij je stelt.